قالب پرشین بلاگ


نوشته های من
فعالیت کلاسی پایه دوم شاهد1(شهیدفهمیده)

 

فعالیت هایی درباره ي تأثیر سوخت ها در زندگی روزمره یا محیط زیست طراحی کنید.(مصرف بی رویه

مثلاً دانش آموزان مشاهدات خود را درباره ي هدر رفتن سوخت ها، مصرف بی رویه ي گاز در خانه یا بنزین در خودرو و تأثیر آن بر محیط زیست به کلاس گزارش کنند و یا درباره ي درست مصرف کردن سوخت ها ،‌ راه حل پیشنهاد کنند؛ یا قیمت مصرف گاز در خانه با قیمت مصرف گاز در مدرسه یا محل کار بزرگترهای خود را مقایسه کنند.  

دانش آموزان مي توانند درباره ي پرسش های کتاب که درباره ي  مشکلات پیش آمده بعد از تمام شدن سوخت ها است به صورت گروهی نقاشی کشیده و به دیوار نصب کنند. 

باید احساس مسئولیت در قبال مصرف درست سوخت در بچه ها تقویت شود و این که وقتی سوختی مصرف شود قابل برگشت نیست.  

در فعالیت سوخت برای همه، بچه ها به طور گروهی پوستر تهیه كرده و نمایشگاهی از پوسترها درست کنند و به گفت وگو بگذارند تا آنها با دیدگاه های سایر دانش آموزان آشنا شوند.

 بعضی شعارها می تواند به صورت زیر باشد:

 با دوچرخه به محل کار خود برویم تا هوای پاک داشته باشیم .»  

«گاز سرمایه ملی است در زمستان ها، با پوشیدن لباس گرم شعله ي  بخاری را کم کرده و آن را حفظ کنیم .»  

بچه ها در درست کردن پوستر ها و تعیین شعارها می توانند از خانواده های خود کمک بگیرند.  

بچه ها را به دنیایی ببرید که در آن سوخت ها کاملاً تمام شده اند. نفت،گاز، بنزین، چوب ها (جنگل ها) همه تمام شده اند. اکنون بخواهید راه حل هایی برای پخت و پز، گرم کردن خانه هاو حمل و نقل پیشنهاد کنند. ممکن است راه حل هایی که بچه ها ارائه می کنند عملی و جامع نباشد، اما شما راه حل ها را در کلاس به بحث بگذارید.  

در فعالیت« بحث کنید» که درباره ي استفاده از برق است، دانش آموزان با جمع آوری اطلاعات، پی می برند که برای تولید برق هم سوخت لازم است؛ پس باید در مصرف برق نیز صرفه جویی کرد. بچه ها درباره ي فایده های جایگزین کردن باد و نور و گرمای خورشید به جای سوخت ها با هم گفت وگو کنند و به این نتیجه برسند که خورشید هر روز به ما می تابد و باد هم همیشگی است و استفاده از این ها مانع آلودگی هوا می شود. فعالیت پختن غذا با خورشید باید در یک روز آفتابی انجام گیرد.  

برای گرم کردن آب و درست کردن چای با خورشید می توان دور لیوان آب را با یک پوشش تیره رنگ پوشاند و در آفتاب قرار داد. درست کردن نیمرو روی یک سینی استیل داغ در آفتاب، نیز نمونه ای استفاده از گرما و نور خورشید است

بچه ها می توانند با کمک خانواده و استفاده از کتاب هایی که درباره ي ساخت اجاق های خورشیدی است، اجاق هایی را که از گرما و نور خورشید گرما تولید می کند را درست کنند

با استفاده از جریان آب وسیله ای طراحی کنید که بتواند حرکت کند. به بچه ها بگویید آیا می توانیم ماشینی درست کنیم که از سوخت ها استفاده نکند. ساخت ماشین بادکنکی را پیشنهاد کنید و مسابقه ای را با ماشین های بادکنکی برگزار کنید.  

در ساختن ماشین بادکنکی می توانید از وسایل ساده ای مثل قرقره، بادکنک و پاکت شیر به عنوان بدنه ي ماشین، سیخ های چوبی ، واشر یا خمیربازی برای نگه داشتن قرقره ها استفاده کنید.  

یک نمونه ماشین ساخته شده را در اختیار دانش آموزان قرار دهید تا آن ها با مشاهده ي آن بتوانند ماشین خود را بسازند.  

ساخت ماشین به صورت گروهی و در کلاس انجام بگیرد . شما به گروه ها مراجعه کرده و به آنها کمک کنید. می توانید از قبل پاکت های شیر را آماده کرده و سوراخ هایی را که لازم است، در بدنه ي آن ایجاد کنید تا ساخت ماشین برای بچه ها آسان شود.


http://www.picofile.com/content/images/download_button.gif

 

[ پنجشنبه بیست و یکم دی 1391 ] [ 18:46 ] [ کسکنی ]

.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

زلال تر از آبی احساس و عمیق تر از دریای شوق و اخلاص کجا می توان یافت مگر در دنیای کودکی .صفای این دنیا ،من را به عنوان یک آموزگار و معلم برآن می دارد تا به دنبال راه های چگونگی پرورش این همه ...باشم.
حضور در کنار این امانت های الهی ،حضور در برابر یک دنیا پاکی و تسلیم در مقابل ندای وجدان است.
شما دوست عزیز می توانید با نظرات سازنده خود راهگشای من باشید.

کسکنی آموزگار ‍‍کلاس دوم دبستان شاهد شهید فهمیده
امکانات وب